نخبگان ایران زمین


+ آموزش تحلیل پتنت (اختراع)- قسمت سوم

 بعضی از تعاریف مربوط به موضوع مالکیت فکری

 اختراع (Invention)
محصول یا فرآیندی است که راه نوینی را جهت انجام کاری ارائه می­دهد یا راه­حل فنی جدیدی را برای حل مشکلی پیشنهاد می­کند (وایپو).

  اختراع کوچک (Utility Models)
اختراع کوچک اختراعی است که تمام الزامات قابلیت ثبت اختراع را ندارد ولی دارای استفاده صنعتی است.

  تحقیق بنیادی (Fundamental research)
عبارت است از تحقیق طراحی شده برای ایجاد درک نوینی از اصول و فرایندهای اساسی و اصلی (یونسکو).

  تحقیق کاربردی (Applied research)
عبارت است از تحقیقی که طراحی می شود برای ایجاد (خلق) فناوری جدید (یونسکو).

  حق انحصاری اثر (Copyright)
حق انحصاری اثر عبارت است از حقوق اعطا شده به پدیدآورندگان آثار و کارهای ادبی و هنری (وایپو).

  حق ثبت اختراع (Patent)
پتنـت حــق انحصاری اسـت کـه در قبـال اختـراع ثبت شده به مختـــرع یا نمـایندة قانونی او اعــطا (grant) می‌شود (وایپو).

 علائم تجاری (Trademarks)
علامت تجاری نشانه شاخصی است که معرف کالاها یا خدمات معین ایجاد شده توسط شخص یا شرکت خاصی می باشد (وایپو).

  علائم جغرافیایی (Geographical Indications)
علامت جغرافیایی نشانه ای است برای کالاهایی که مبدا جغرافیایی ویژه ای دارند و دارای کیفیت یا اعتباری می باشند که ناشی از خاستگاه آنهاست (وایپو).

   طرحهای صنعتی (Industrial Designs)
طرح صنعتی جنبه تزئینی یا زیبایی شناسی کالا را نشان می دهد. طرح می تواند شامل خصوصیات سه بعدی مثل شکل کالا یا خصوصیات دوبعدی مانند الگوها، خطوط و رنگ باشد (وایپو).

   مالکیت صنعتی (Industrial Property)
مالکیت صنعتی دربرگیرنده اختراعات، طرحهای صنعتی، علائم تجاری و خدماتی، نامهای تجاری،‌ نشانه های جغرافیایی مبدأ‌ کالا و حمایت علیه رقابت غیر منصفانه است (وایپو).

  نوآوری (Innovation):

نوآوری یعنی تبدیل اختراع به محصول یا فرآیند بازار پسند (وایپو)، به عبارت دیگر نواوری بهره برداری موفقیت آمیز از ایده های نو است.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۱:٢۳ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢٩ آذر ۱۳۸٩
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ آموزش تحلیل پتنت(اختراع)-قسمت دوم

شرایط طرح جهت ثبت اختراع:

جدید بودن اثر: مهمترین شرط یک اثر ابداعی به­عنوان اختراع، جدید بودن آن است. این بدین معنا است که در هیچ بانک اطلاعات کتبی و یا اسناد شفاهی اطلاعاتی مبنی بر سابقه انجام کاری مربوط به این طرح وجود نداشته باشد. به این نکته باید دقت کرد که بعضا امکان دارد قابلیت ثبت اثر به­علت افشای ناخواسته توسط خود مخترع مثلا چاپ مقاله در مجلات یا ارایه در کنفرانس‌ها و یا نمایش در نمایشگاهها از بین برود، حتی اگر در مکانی یا مجله­ای در مورد اثر خود صحبت کند و یا مقالاتی به چاپ برساند نیز مشمول افشا ناخواسته خواهد بود و طرح قابلیت ثبت را از دست می دهد.

 

داشتن کاربرد صنعتی: صرف­نظر از توجیهات اقتصادی، بتوان طرح را به­طور انبوه تولید و یا در صنعت (بمعنای عام آن) به کار گرفت و فقط نتیجه یک کار آزمایشگاهی صرف نباشد. 

 

وجود گام ابتکاری در اختراع: داشتن گام ابتکاری در اختراع یکی از مهترین شرایط اختراع است. این بدین معنا است که اختراع برای یک فرد با تخصص معمولی در آن موضوع یک امر بدیهی نیست. اثبات این موضوع توسط مخترع  بسیار مهم و با اهمیت است. 

 

افشا کامل اختراع: مخترع می­بایست روش ساخت اختراع خود را به­طور کامل، شفاف و بی­کم و کاست افشا کند. این موضوع باید برای سازمان ثبت­کننده اختراع کاملا محرز گردد. ناگفته نماند که افشای کامل اختراع به‌نفع خود مخترع است به­طوری که سازمان ثبت اختراع کشور متبوع می­تواند از کل چارچوب ترسیم شده در اختراع حفاظت نماید.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۸:٢۱ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢۱ آذر ۱۳۸٩
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ آموزش تحلیل پتنت(اختراع)-قسمت اول

    پتنت­ سندی است که از طرف موسسات دولتی هر کشور صادر می­شود و به دارنده آن، انحصار استفاده از آن اختراع را­، به مدت 20 سال در آن کشور می­دهد. در واقع قوانین ثبت اختراع برای هر کشور فقط در آن کشور اعتبار داشته و نظام ثبت بین­المللی اختراعی وجود ندارد، بلکه فقط در این میان معاهدات بین­المللی وجود دارند که روند ثبت اختراع (پتنت) را برای شهروندان کشورهای امضاکننده آن قرارداد، در سایر کشورها تسهیل می­کند.

باید توجه داشت که پتنت­ها فقط انحصار تولید یک محصول یا فرایند به مخترع آن اثر می­دهد و این به معنا تولید آن اثر نیست، بلکه تولید یک محصول به توجیهات اقتصادی باز می­گردد. به­عبارتی هر اختراعی لزوماً نوآوری نخواهد بود. باید توجه داشت که اختراعات ثبت شده، اگر به مرحله تولید نرسد فاقد ارزش اقتصادی است.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٩:۱۳ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱٥ آذر ۱۳۸٩
تگ ها: اختراع و پتنت
comment نظرات () لینک

+ ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون از تعاونی های دانش بنیان

معاون آموزش، پژوهش و کارآفرینی وزارت تعاون گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون در راستای حمایت از تشکل‌های دانش‌بنیان "نخبگان " تا سقف 80 درصد وثیقه مورد نیاز نخبگان عضو تعاونی‌های دانش‌بنیان را تضمین می‌کند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، غلامحسین حسینی‌نیا با اشاره به اینکه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تأمین 80 درصد وثیقه مورد نیاز نخبگان را تضمین می‌کند، اظهار داشت: یکی از اهداف تأسیس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون حمایت از افرادی است که دارای طرح‌های کارآفرینی هستند ولی توانایی تأمین وثیقه مورد نیاز بانک‌ها را برای دریافت تسهیلات ندارند.

وی ضمن تأکید بر اینکه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تا 60 درصد مبلغ مورد نیاز طرح‌های مصوب را تأمین می‌کند، ادامه داد: این میزان در حمایت‌ از نخبگان عضو در تعاونیهای دانش‌بنیان تا سقف 80 درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه نخبگان نیز همانند دیگر تعاونگران کشور برای اجرایی کردن طرح‌های مصوب خود، نیازمند استفاده از تسهیلات بانکی‌ و تأمین وثایق مورد استناد بانک‌ها هستند که البته بسیاری از آنان به دلیل نداشتن الزامات تأمین وثیقه از دریافت تسهیلات و اجرایی کردن طرح باز می‌مانند، لذا معتقدم تشکیل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری با رویکرد حمایت از تعاونگران دارای طرح به خصوص نخبگان عضو تعاونیهای دانش‌بنیان از جمله اقدامات حمایتی و ارزشمند بخش تعاون تعبیر می‌شود.

معاون وزیر تعاون در امور آموزش، پژوهش و کارآفرینی گفت: مدتی قبل تفاهم‌نامه‌ای به منظور حمایت از نخبگان و دانش پژوهان کشور بین وزارت تعاون و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد که در آن به تشکیل و راه‌اندازی اتاق‌های فکر با عضویت نخبگان و تهیه یک بسته کامل حمایتی از جامعه نخبگان در تمامی بخش‌ها با رویکرد توانمندسازی این قشر تأکید شد.

حسینی نیا تصریح کرد: بخش تعاون تصمیم دارد از نخبگان دانشگاهی به عنوان کارشناسان فنی ارزیابی‌کننده طرح‌های خودشان استفاده کند، تجمیع ظرفیت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در این مسیر با رویکرد هم‌افزایی و افزایش تولید علم در کشور اولویت تدابیر توسعه‌ای و برنامه‌های اجرایی بخش تعاون است.

وی تأکید کرد: در این راستا الزامات تکمیل زنجیره تأمین نیاز نخبگان در بخش تعاون پیش‌بینی و مشاوره‌های فنی به آنها ارائه خواهد شد، بر این اساس با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده انتظار داریم تعاونی‌های دانش‌بنیان طی این فرآیند به شبکه بازاریابی و ایجاد بازارهای نو متصل شوند.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٧:۳٧ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸٩
comment نظرات () لینک