نخبگان ایران زمین


+ معرفی برندهای برتر دنیا

شرکت اپل با پشت سر گذاشتن گوگل موفق شد عنوان قدرتمندترین برند در جهان را با ارزش 153 میلیارد دلار به خود اختصاص دهد.

براساس تازه‌ترین رده‌بندی صد برند برتر جهان که از سوی موسسه میلوارد براون منتشر شده، شرکت اپل با ارزش 153 میلیارد دلار در جایگاه اول قرار گرفت و این در حالی است که گوگل پس از چهار سال به رده‌ی دوم سقوط کرد.

اپل سازنده آیفون در سال گذشته ارزش برند خود را 84 درصد افزایش داد؛ در حال حاضر ارزش برند گوگل 111.5 میلیارد دلار است و تنها شرکتی است که در میان 10 برند برتر جهان با تنزل روبرو شده است، تنزل دو درصدی ارزش برند گوگل دلیل تغییر مدیر اجرایی این شرکت است.

اخیرا لری پیچ، بنیانگذار گوگل، سمت مدیریت اجرایی این شرکت را که در دست اریک اشمیت بود در اختیار گرفت و گوگل اعلام کرد که این تغییر و جابه‌جایی با هدف تمرکز مجدد بر به دست گرفتن ابتکار عمل در مقابل رقبای جدی صورت گرفته است.

شرکت IBM نیز در این رده‌بندی از جایگاه دوم به سوم تنزل کرد اما با این وجود ارزش برند خود را نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش داده است. مایکروسافت نیز پس از مک‌دونالد در جایگاه پنجم قرار دارد.

برندهای فناورانه شش جایگاه از 10 برند اول جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر شبکه اجتماعی فیس بوک در میان صد برند برتر جهان در رده 35ام قرار دارد اما با 246 درصد رشد نسبت به سال گذشته رکوردار رشد است و موسسه میلوارد براون، ارزش برند این شبکه اجتماعی را 19.1 میلیارد دلار تعیین کرد.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٤:٥٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک

+ برگزاری هشت جشنواره ی منطقه ای اختراعات "نوآوری و شکوفایی" در سال جهاد اقتصادی

دکتر نسرین سلطانخواه رئیس بنیاد ملی نخبگان از برگزاری جشنواره های منطقه ای اختراعات در سراسر کشور با عنوان " جشنواره منطقه ای نوآوری و شکوفایی " در سال 1390 خبر داد و افزود: این جشنواره ها با عنوان جشنواره منطقه ای نوآوری و شکوفایی در تداوم تکریم و تشویق نوآوران و مخترعان با دوره زمانی ماهانه در 8 منطقه کشور برگزار می شود و مخترعان و نوآوران تمام استانها می توانند در این رقابت سراسری شرکت کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: برگزیدگان این جشنواره های منطقه ای در دو سطح معرفی خواهند شد. منتخبان سطح یک شامل اختراعاتی هستند که قابلیت تجاری سازی دارند و از تسهیلات نظام وظیفه و پاداش مادی بهره مند می شوند و مجوز حضور در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی(نمایشگاه بزرگ اختراعات و نوآوری های ایران) را به دست خواهند آورد و دسته دوم برگزیدگان سطح دو هستند که، صرفاً مجوز حضور در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی به آنها اعطا می شود.

وی از برگزاری اولین جشنواره منطقه ای اختراعات" نوآوری و شکوفایی" در اواخر اردیبهشت ماه در شهر شیراز خبر داد و گفت: این جشنواره با عنوان" جشنواره اختراعات نوآوری و شکوفایی خلیج فارس" شامل استانهای فارس، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود و پس از آن در مناطق دیگر کشور ادامه خواهد یافت .

دکتر نسرین سلطانخواه افزود: داوری اختراعات و نوآوری های ارائه شده به جشنواره به صورت ترکیبی از داوران استانی و ملی بنیاد ملی نخبگان انجام می شود و نتیجه ارزیابی ها پس از تکمیل فرآیند بررسی و ارزیابی علمی و اقتصادی طرحها، اعلام می شود.

برگرفته از سایت بنیاد ملی نخبگان کشور

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٤:۳٩ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک

+ نخبه ایرانی: بیوگرافی مریم میرزاخانی

 

    دکتر مریم میرزاخانی، استادیار جوان دانشگاه«پرینستون»، به عنوان یکی از ۱۰ مغز برتر آمریکای شمالی معرفی شد و به او لقب سد شکن دادند. مریم میرزاخانی در سال های ۷۳ و ۷۴ ( سال سوم و چهارم دبیرستان) از مدرسه‌ی فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با ۴۱ امتیاز از ۴۲ امتیاز مدال طلای جهانی گرفت . سال بعد یعنی ۱۹۹۵ در المپیاد جهانی ریاضی کانادا با ۴۲ امتیاز از ۴۲، رتبه ی ۱ طلای جهانی را به دست آورد. مریم در دانشگاه شریف در رشته‌ی ریاضی ادامه تحصیل داد.   میرزاخانی با دریافت بورسیه از طرف دانشگاه هاروارد به آنجا رفت و تحصیلاتش را در آنجا ادامه داد. مریم میرزاخانی که تحصیلات کارشناسی‌ارشد و دکتری را در دانشگاه هاروارد پشت سرگذاشت، به همراه ۹ محقق برجسته دیگر چندی پیش در چهارمین نشست۱۰ برلیان، نشریه Popular Science در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت. به نوشته USA TODAY ، این فهرست ۱۰ نفره شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولا از چشم عموم پنهان مانده‌اند. این فهرست بر اساس پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی سازمان‌های گوناگون، روسای دانشگاه‌ها و ناشران انتشارات علمی برگزیده شده‌اند.

 

 این محققان برجسته جوان در حوزه‌های گوناگونی از گرافیک رایانه‌یی تا ریاضیات و علوم رباتیک، افق‌های تازه‌ای در مرزهای جهان اطراف ما گشوده‌اند که مریم میرزاخانی ریاضیدان ۳۳ ساله ایرانی یکی از آنهاست.  

 

میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ میلادی موفق به پیدا کردن راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی شد که بسیاری را به دام انداخته بود: محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی. ریاضیدانان مدت‌های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بوده‌اند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت: محاسبه عمق حلقه‌های ترسیم شده بر روی سطوح هذلولی.

 

میرزاخانی در تلاش است تا معمای ابعاد گوناگون فرم‌های غیر طبیعی هندسی را حل کند. در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولی تبعیت کند، ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد. در واقع مشکل این است که برخی از این اشکال هذلولی هم‌چون doughnuts و یا amoebas دارای ظاهری بسیار نافرم هستند که محاسبه حجم آنها را به معمایی جدی برای ریاضیدانان مبدل کرده است. اما میرزاخانی با یافتن راهی جدید در واقع دست به یک ابتکار عمل بزرگ زد و با ترسیم یک سری ازحلقه‌ها بر روی سطح این گونه اشکال پیچیده به محاسبه حجم آنها پرداخت.

 

 جیمز کارلسون از انستیتو ریاضیات کلی (Clay Mathematics Institute) می‌گوید: میرزاخانی در یافتن ارتباطات جدید، عالی است. وی می‌تواند به سرعت از یک مثال ساده به دلیل کاملی از یک نظریه ژرف و عمیق برسد. مریم میرزاخانی از دانش‌آموزان نخبه المپیادی کشور است که در سال ۷۴ در المپیاد جهانی ریاضی علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شده‌است. میرزاخانی دانش‌آموز نخبه ریاضی، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد و از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی – برنده دو مدال طلای المپیادجهانی – علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۳:٢٢ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک

+ مدیر در دنیا و مدیر در ایران! /طنز

دنیا: موفقیت مدیر بر اساس پیشرفت مجموعه تحت مدیریتش سنجیده می شود
ایران: موفقیت مدیر سنجیده نمی شود، خود مدیر بودن نشانه موفقیت است.

دنیا: مدیران بعضی وقتها استعفا میدهند.

ایران: عشق به خدمت مانع از استعفا میشود.

دنیا: افراد از مشاغل پایین شروع می کنند و به تدریج ممکن است مدیر شوند.
ایران: افراد مدیر مادرزادی هستند و اولین شغلشان در بیست سالگی مدیریت است.

دنیا: برای یک پست مدیریت، دنبال مدیر می گردند.
ایران: برای یک فرد، دنبال پست مدیریت می گردند و در صورت لزوم این پست ساخته می شود.

دنیا: یک کارمند ساده ممکن است سه سال بعد مدیر شود.

ایران: یک کارمند ساده، سه سال بعد همان کارمند ساده است، در حالیکه مدیرش سه بار عوض شده.

دنیا: اگر بخواهند از دانش و تجربه کسی حداکثر استفاده را بکنند، او را مشاور مدیریت می کنند.
ایران: اگر بخواهند از کسی هیچ استفاده ای نکنند، او را مشاور مدیریت می کنند.
 
دنیا: اگر کسی از کار برکنار شود، عذرخواهی می کند و حتی ممکن است محاکمه شود..
ایران: اگر کسی از کار برکنار شود، طی مراسم باشکوهی از او تقدیر میشود و پست مدیریت جدید می گیرد.
 
دنیا: مدیران بصورت مستقل استخدام و برکنار می شوند، ولی بصورت گروهی و هماهنگ کار می کنند.
ایران: مدیران بصورت مستقل و غیرهماهنگ کار می کنند، ولی بصورت گروهی استخدام و برکنار می شوند.
 
دنیا: برای استخدام مدیر، در روزنامه آگهی می دهند و با برخی مصاحبه می کنند.
ایران: برای استخدام مدیر، به فرد مورد نظر تلفن می کنند.
 
دنیا: زمان پایان کار یک مدیر و شروع کار مدیر بعدی از قبل مشخص است.
ایران: مدیران در همان روز حکم مدیریت یا برکناریشان را می گیرند.
 
دنیا: همه می دانند درآمد قانونی یک مدیر زیاد است.
ایران: مدیران انسانهای ساده زیستی هستند که درآمدشان به کسی ربطی ندارد.
 
دنیا: شما مدیرتان را با اسم کوچک صدا می زنید.
ایران: شما مدیرتان را صدا نمی زنید، چون اصلاً به شما وقت ملاقات نمی دهد.
 
دنیا: برای مدیریت، سابقه کار مفید و لیاقت لازم است.
ایران: برای مدیریت، مورد اعتماد بودن کفایت می کند.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۸:٤٠ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک

+ نگاهی به حال و روز نخبگان در تاریخ ایران

می توان نخبگان جامعه ایرانی را به دو دسته نخبگان دینی  و نخبگان علمی تقسیم نمود .
نخبگان دینی که عمدتا عرفا ، مراجع و افراد سلیم القلبی بودند که روح دینداری را به درستی درک نموده اند و به تعبیر امروزی افلاکیان خاک نشین بودند . همانها که خاک را به نظر کیمیا می کردند و نقش بزرگ آنان در تربیت دینی جامعه ایرانی غیر قابل انکار است . نمی توان از جنگ تحمیلی گفت و از معلمان اخلاق دم نزد . نمی توان از انقلاب اسلامی گفت و نقش هیئت و مسجد و وعظ را کناری نهاد . اساسا اگر این نخبگان دینی نبودند شاید بزرگ ترین تحولات تاریخ ایران پس از اسلام هیچ گاه رخ نمی داد .
دسته دوم نخبگان ، نخبگان علمی ایران هستند . نخبگان سیاسی ، نخبگان اقتصادی ، نخبگان علوم دینی که در کلام و الهیات تبحر داشتند و نخبگان علوم تجربی و مهندسی که امروزه کارهای بزرگی را در پیشانی تاریخ این مرز و بوم ثبت نموده اند . این بزرگان از ابن سینا و ملاصدرا و فارابی و مطهری و علامه طباطبایی و امیرکبیر هستند تا پزشکان و مهندسین امروزی ایران زمین در سایت های هسته ای و مراکز نانوتکنولوژی . اما آنچه که بیش از همه چیز نخبگان را در نزد ما گرانقدر تر می نماید تقسیم نخبگان جامعه به نخبگان اجتماعی و نخبگان منزوی است . اساسا شاید علت بررسی چنین پرونده ای همین بحث باشد .

نخبگان اجتماعی ، نخبگان علمی و دینی جامعه ما هستند که آرمانشهر خویش را برای جامعه ارائه میکنند و در راه این ارائه هزینه های اجتماعی شدن را می پذیرند . این هزینه ها گاه در قالب زندان و تبعید است و گاه در قالب برخوردهای رسانه ای در روزگار ما و یا مجالس مناظره علمی و گاه تهمت و مجالس لعن و تکفیر . در واقع نخبگانی که رویکرد اجتماعی دارند به تعبیر ملاصدارییش سفر سیر صعود دادن خلق به حق را آغاز می نمایند . برای همین در ادوار مختلف تاریخ ایران این نخبگان همیشه مورد آزار و اذیت می باشند و تنها هنگامیکه پشتوانه ی مردمی می یابند توان تغییر دادن در اجتماع را پیدا میکنند . علل این آزار دادن ها در طول تاریخ متفاوت است . از دوره غزنویان تا مغولان نخبگان با رویکرد اجتماعی در ایران عمدتا دانشمندان تجربی ، ریاضیدان و فلاسفه ای هستند که دربار غزنوی به شدت علاقمند است که آنان را به دربار غزنین بکشاند .
خاطرات نوشته شده ابن سینا حکایت از نیم قرن گریز او از دست پادشاهان است . شاید تئوری امروزی قدرت حاصل از دانش و تکنولوژی را سلاطین گذشته ایران زمین بیشتر فهمیده بودند . نخبگان ایرانی در دوراهی درباری بودن،که حاصلش ماندگار شدن آثار و تحولات اجتماعی از بالا به پایین بود با زندگی منزوی و یا همیشه در حال فرار،عمدتا اولی را انتخاب میکردند .
این انتخاب شاید انتخاب بین بد و بدتر باشد و عقل حکم کند که فردوسی که در پی تحول در زبان فارسی و تحکیم مهم ترین عامل هویتی ایرانیان است از دربار ترک غزنوی که خود یکی از عوامل فروپاشی زبان فارسی است به عنوان یک ملجا قابل اطمینان برای اشاعه آثارش استفاده نماید به تعبیری نخبگان دیروز ایران برای تبدیل تهدیدها به فرصت ها دربار پادشاهی را که به نخبگان به مانند کلکسیونی از اشیاء با ارزش نگاه میکرد ، انتخاب می نمودند . پر واضح است که نخبگانی که خارج از این سیستم عمل کرده اند یا توسط دربار کشته شدند و یا آثارشان سوزانده شد و نتیجه آنکه کمتر آثاری است که از آنان در دست ما باقی مانده باشد . البته این درباری بودن به معنی سلب اراده از نخبگان نیست .
 در دوره مغولی تا دوران صفویه نخبگان ایرانی یا به انزوای خانقاه ها کشیده شدند که این امر نتیجه خونریزی های اقوامی بود که تمامی مظاهر و جلوه های دانش تمدن اسلامی قرون 1 تا 6 را به آتش کشیده بود و یا به عنوان مصلحان اجتماعی در مقام وزیران لایق ایلخانی تحولاتی گسترده ای در ایران امروزی ایجاد کردند. نظام الملک ها و طوسی ها حاصل این دوران از تاریخ ایرانند . نخبگان ایرانی در دوره مغولی از طرفی فرصت یافتند تا خطوط خودشان را با خلیفه ی عباسی مشخص کنند ، چرا که مغولان اعتنایی به خلیفه بغداد نداشتند و از طرفی از فرصت به وجود آمده برای استقلال از دربار بسیار کوشیدند که حاصل آن مدارس دینی و علمی بود که در دوره صفویه اوج شکوفایی آنرا در ایران می بینیم . در مجموع دوره مغولان دوره قوت گرفتن نخبگان شیعه برای استقلال و خلافت عباسی و دربار پادشاهی است . در دوره صفوی با همت صفویان ، نخبگانی که بسیاری از آنان حوزه فعالیتشان در قرون ابتدایی پس از اسلام تجربی بود ، و در دوره مغولی عمدتا در قالب شاعر و ادیب ظاهر شدند ، در لباس علوم انسانی جلوه نمودند . دوره صفوی دوره مهمی در تاریخ معاصر است . چرا که از طرفی میل صفویان به احیای تمدن اسلامی گذشته راه سازی و شهرسازی را تحول بخشید که حاصل آن پیدایش نخبگان علم مهندسی مانند شیخ بهایی است و از طرفی گسترش مراکز علوم دینی و دانشگاه های فلسفی سبب احیای فلسفه اسلامی و علوم انتزاعی است که اصول آن بر پایه فلسفه بنا شده است . صفویان در عین اقتدار دربار در صد سال ابتدایی آن ، اجازه استقلال به دانشمندان را نیز می دادند . تعامل نخبگان ایران با در بار صفوی از جنس زور و اجبار نیست . اساسا رشد فسلفه صدرایی در دوره ای محقق است که پادشاهش برای حوزه علمی خارج از دربار ارزش قائل شود . شرح حال زندگی ملاصدرا نشان از آن دارد که ملایان درباری او را به تبعید قم کشاند و این فشار ناشی از تکفیر کوته فکران بود که در نهایت صفویان که مشروعیت خویش را از اذن علما می دانستند ناچارا به آن تن دادند . علامه مجلسی ها و نخبگان علم دینی فروانی در این دوره زیسته اند که هر یک به فراخور زندگی مستقل و نیمه مستقلی از دربار داشته اند . در این دوره اثر از نخبگان تجربی کمتر دیده میشود . اگر دقیق تر نگاه کنیم علم تجربی از شرق در حال انتقال به غرب است . غرب در دوره صفویه در حال رنسانس و حرکت به سمت پوزیتیوسیم است . شاید علت عمده کم شدن نخبگان علم تجربی در آن روزگار در ایران قطع ارتباط علمی ایرانیان با دانش قبل از حمله مغولان باشد . دانشی که در دوره سلجوقیان به کتابخانه های اروپا منتقل شد . در دوره پس از صفویان و به خصوص در دوره قاجار شاهد یک سقوط عظیم در تمدن ایرانی هستیم . قاجارهای مستبد و خود بزرگ بین ، از  طرفی همه ی نخبگان را مطیع و غیر مستقل بار می آورند و از طرفی مصلحان و نخبگان اجتماعی ایران را که به دربار راه پیدا میکنند و در همین سیستم همایون زادی بزرگ شده اند و قصد تغییر دارند چون امیر کبیر و قائم مقام فراهانی به قتل می رسانند و یا تبعید میکنند . نفوذ گسترده فراماسونها پس از فتحعلی شاه و تحصیل کردگان خود باخته فرنگ رفته به علاوه تحجر توده ای برخی زاهدان سبب میشود که شکاف سنت و مدرنیته به نخبگان کشیده شود . در دو طرف این شکاف افراد نخبه ای وجود دارند که در پی پیوند این شکاف هستند و با عمق نگاهشان تحولاتی عمیقی را ایجاد نمودند . هم چنین در دو طرف این شکاف ساده لوحان نیز هستند که با نفی یک دیگر بر بدبختی های ایران دامن میزنند . امثال میرزا ملکم خان ، تقی زاده و ... نه تنها نخبه نیستند بلکه با بی بصیرتی و نفی دین و شعار از سر تا نوک پا غربی شدن ، ایران را به مدت دویست سال به کشوری تابع اراده غربی ها بدل نمودند . حماقت شاهان قاجاری ، کوته بینی وزیران و برنامه ریزان نوکر شاه که همگی در پی منافع خود بودند و خودباختگی حاصل از سفرهای چند ماهه به فرنگ نخبگان ایرانی را به حاشیه کشاند . شاید اصطلاح نخبه نما واژه دقیقی برای توصیف غرب زدگان انتلکتوئل و روحانیون درباری آن زمان باشد . شاهان قاجاری پیشرفت را در واردات دوربین فوتوگراف و ماشین دودی می دیدند . داد همه بلند است که چرا ما مانند غرب قطار و گمرک و ارتش نوین نداریم اما نخبگان فهیم ایرانی می دانند علاوه بر استبداد پادشاهان قاجاری ، روحیه ی مطیع وزیران و درباریان نیز بر این بدبختی دامن می زند.

برگرفته از سایت مرکز اسناد انقلاب  

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٢:٠٢ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک

+ فراخوان پشتیبانی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در حوزة نخبگان

بنیاد ملّی نخبگان بنا به مأموریت خود مبنی بر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای شناسایی، هدایت و حمایت از نخبگان کشور در زمینه‌های مختلف و حسب لزوم رعایت نگاهی علمی در مجموعه امور مرتبط با مأموریت‌ها، درصدد است از پایان‌نامه‌های دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی در زمینه‌های زیر پشتیبانی کند:

الف- محورهای پژوهشی

·         مبانی نظری مفهوم نخبگی و روش‌های علمی شناسایی آن

·         نظام مناسب شناسایی، جذب و هدایت استعدادهای برتر و نخبگان

·         مفاهیم اختراع، اکتشاف، نوآوری و روش‌های علمی ارزیابی آنها

·         مطالعات تطبیقی تجربیات بین المللی دربارة نخبگان

·         راهکار‌های افزایش تأثیر‌گذاری نخبگان در سطوح مختلف ملّی

·         آسیب‌شناسی برنامه‌های موجود در حوزه‌های شناخت، جذب و هدایت استعدادهای برتر و نخبگان

·         برنامه‌ریزی راهبردی بنیاد ملّی نخبگان

·         نیاز سنجی روانی - عاطفی و شغلی اجتماعی استعدادهای برتر و نخبگان

·         اخلاق و فرهنگ نخبگی

·         نخبگان تمدن ایرانی اسلامی

·         نظام چرخش نخبگان

ب-چگونگی پشتیبانی

بنیاد تعدادی از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری را که موضوع آنها دربرگیرندة یکی یا بخشی از محورهای پژوهشی باشد مورد حمایت مالی قرار می‌دهد. سقف این حمایت برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد 30 میلیون ریال و برای رساله‌های دکتری 60 میلیون ریال است.

ج-روند پشتیبانی

اعضای محترم هیئت علمی و دانشجویان گرامی همة دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌توانند با طیّ روال زیر از تسهیلات این فراخوان استفاده کنند:

-  رجوع به وبگاه بنیاد به نشانی http://bmn.ir/downloads/mehvar.pdf برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارة هر یک از بند‌های دهگانة محورهای پژوهشی

 - ارسال نسخه‌ای از پیشنهادیه (پروپوزال) پایان نامة خود به همراه صورت جلسة (نامة) تصویب نهایی آن در دانشگاه به نشانی: خیابان ولیعصر، بالاتر از چهار‌راه پارک‌وی، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، کوچه شیرکوه، پلاک 11.

 - بنیاد پس از دریافت پیشنهادیه‌ها و بررسی آنها، از پایان نامة طبق دستورالعمل مصوب پشتیبانی می‌کند.

منبع: سایت بنیاد ملی نخبگان کشور

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٩:٢۳ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٤ اردیبهشت ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک

+ روز معلم مبارک باد

سخنانی گرانقدر از استاد شهید مطهری به بهانه گرامیداشت روز معلم:

- منتهای سعدت همین است که آدمی در ناحیه عقل و فکر دارای محکم ترین اطمینان ها و در ناحیه احساسات و قلب دارای پاک ترین نیت ها و در ناحیه عمل نیکوترین عمل ها باشد . زندگی پاک و سعادت بخش همین است . ( از کتاب حکت ها و اندرزها )


- صبر و حوصله است که دوست قدیمی ظفر و موفقیت است ، در اثر صبر و حوصله است که نوبت ظفر می رسد . اگر صبر و استقامت و حوصله باشد ، بی استعدادترین افراد هم ولو در یک زمان طولانی به هدف خواهند رسید . ( حکمت ها و اندرزها )

- یکی از علل عدم موفقیت ما مردم به اصلاح جامعه خود ، همین است که هر فردی آنگاه که به خودش نگاه میکند و به اعمال خودش نظر می افکند ، عینک خوش بینی به چشم می زند و آنگاه که به دیگران و اعمال دیگران نظر می کند عینک بدبینی و بد گمانی ، و نتیجه این است که هیچ کس خود را تقصیر کار نمی داند و چنین می پندارد که تقصیر به دیگران است . ( ده گفتار )

- انسان کامل یعنی انسانی که قهرمان همه ارزشهای انسانی است ، در همه میدانهای انسانیت قهرمان است . ( شیخ شهید )

- دین مقدس اسلام یک دین ناشناخته است حقایق این دین تدریجا در نظر مردم واژگون شده است و علت اساسی گریز از مردم ، تعلیمات غلطی است که به این نام داده می شود ، این دین مقدس در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر از ناحیه برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ، ضربه و صدمه می بیند. ( کتاب عدل الهی )

-  اگر ما می خواهیم دین صحیح داشته باشیم ، اگر می خواهیم از فقر رهایی یابیم ، اگر میخواهیم از مرض نجات پیدا کنیم ، اگر میخواهیم عدالت در میان ما حکمفرما باشد ، اگر می خواهیم آزادی و دموکراسی داشته باشیم ، اگر می خواهیم جامعه ما بر خلاف حال حاضر به امور اجتماعی علاقه مند باشد ، منحصرا راهش علم است و علم ، آن علمی که عمومیت داشته باشد و از راه دین وبه صورت یک جهاد مقدس در آید . اگر ما این جهاد مقدس را شروع نکنیم ، دنیا خواهد کرد و ثمره اش را هم خود آنها خواهند برد ، یعنی دیگران خواهند آمد و ملت ما را از گرداب جهالت نجات خواهند داد و خدا می داند که آن وقت این کوتاهی ما ، چه لطمه بزرگی به پیکر اسلام وارد خواهد کرد . شکی نیست که علم به تنهایی ضامن سعادت جامعه نیست . جامعه دین و ایمان لازم دارد . همان طوری که ایمان هم اگر مقرون به علم نباشد مفید نیست بلکه وبال است و اسلام نه عالم بی دین می خواهد نه جاهل دین دار . ( کتاب ده گفتار )

-اساسا این تقسیم درستی نیست که ما علوم را بدم رشته تقسیم کنیم : علوم دینی و علوم غیر دینی ، تا این توهم برای بعضی پیش بیاید که علومی که اصطلاحا علوم غیر دینی نامیده می شود از اسلام بیگانه اند . جامعیت و خاتمیت اسلام اقتضا میکند که هر علم مفید و نافعی را که برای جامعه اسلامی لازم و ضروری است علم دینی بخوانیم .

- هر علمی که بحال اسلام و مسلمین نافع است و برای آنها لازم است آن را باید از علوم دینی شمرد ، و اگر کسی خلوص نیت داشته باشد و برای خدمت به اسلام و مسلمین آن علم را تحصیل میکند مشمول اجر و ثوابهاییکه در تحصیل علم گفته شده هست ، مشمول این حدیث هست که « فرشتگان بزیر پای طالبان علم پر می نهند » اما اگر خلوص نیت در کار نباشد تحصیل هیچ علم ولو یاد گرفتن ایات قرآن باشد اجر و ثوابی ندارد . ( کتاب رهبری نسل جوان ، قسمت فریضه علم)

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٩:۱٤ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٤ اردیبهشت ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک

+ برترین اختراع‌های تصادفی تاریخ

 

اجاق مایکروویو

پرسی اسپنسر که پس از انجام خدمت سربازی خود در نیروی دریایی ایالات متحده، در شرکت ریتون مشغول به کار شد؛ به عنوان یک نابغه الکترونیک شناخته می‌شد. در سال  1954 اسپنسر مشغول ور رفتن با یک مگنترون مایکروویو که در آرایه‌های راداری از آن استفاده می‌شود بود که ناگهان صدای عجیبی شبیه جلز و ولز کردن را در شلوار خود احساس کرد. اسپنسر با متوقف کردن کار خود، یک بسته شکلات را در جیب شلوارش پیدا کرد که شروع به ذوب شدن کرده بود. با درک این مطلب که تشعشع مایکروویو خروجی از مگنترون باعث این اتفاق شده بود، اسپنسر سریعا در خصوص استفاده‌های عملی از این ویژگی برای آشپزی مشغول به کار شد. نتیجه نهایی کار وی اجاق مایکروویو یا همان مایکروفر است .

 

ساخارین، قند مصنوعی

در سال 1879  ایرا رمسن و کنستانتین فالبرگ که مشغول کار در آزمایشگاهی در دانشگاه جان هاپکینز بودند، کار خود را برای خوردن غذا تعطیل کردند. اما فالبرگ فراموش کرد که قبل از غذا خوردن دست‌هایش را بشوید. این کار معمولا به مرگ فوری بسیاری از شیمی‌دانان منجر می‌شود، اما در مورد وی این کار منجر شد تا مزه شیرین و عجیبی را در تمام طول غذا خوردن احساس کند. این اتفاق منجر به ساخته شدن نخستین شیرین‌کننده مصنوعی جهان شد. آنها نتایج کارشان را با یکدیگر منتشر کردند، اما تنها نام فالبرگ که این ماده را کشف کرده بود در حق امتیاز این محصول ذکر شد. نامی که امروزه در بسته‌های صورتی رنگ این محصول در همه جا
دیده می شود. به نظر می‌رسد که رمسن در این ماجرا به نوعی دور زده شده است.

چسب همه کاره

در یکی از آشفته‌ترین لحظات اکتشاف در طول تاریخ، دکتر هری کوور از آزمایشگاه کداک در سال 1942  دریافت که ماده سیانواکریلیت که وی ساخته بود، یک شکست ناامیدکننده محسوب می‌شود. بر خلاف انتظار وی، این ماده به هیچ وجه برای ساخت یک دستگاه زاویه‌یاب با دقت بالا مناسب نبود. ماده‌ای که وی ساخته بود به طرز باورنکردنی به هر چیزی می‌چسبید، بنابراین وی این ماده را فراموش کرد. شش سال بعد هنگامی‌که کوور سرپرست یک پروژه در خصوص طراحی پوشش جدیدی برای هواپیما بود، باز هم ترس از بلااستفاده بودن سیانواکریلیت تمام وجود وی را فرا گرفت. این دفعه کوور مشاهده کرد که این ماده، اتصالی قوی را بدون نیاز به گرم کردن ایجاد می‌کند. کوور و گروهش مواد مختلفی را در آزمایشگاه با استفاده از این ماده تعمیر کردند و در نهایت یک استفاده مفید را برای این ماده دیوانه کننده پیدا کردند. کوور حق امتیاز کشف خود را ثبت کرد و در سال 1958 سانواکریلیت به عنوان یک چسب همه کاره در تمام فروشگاه‌ها عرضه شد.


تفلون

دفعه بعد که شما یک نیمرو را بدون چسبیدن به کف ماهی‌تابه درست کردید، از شیمی‌دانی به نام روی پلانکت تشکر کنید که به صورت کاملا اتفاقی در سال 1938  تفلون را اختراع کرد. پلانکت هنگامی‌که به محصول آزمایش خود در یک سردخانه سر می‌زد، امیدوار بود که توانسته باشد نوع جدیدی از CFC ها را بسازد. اما هنگامی‌که وی محفظه‌ای را که تصور می‌کرد باید سرشار از گاز باشد بررسی کرد، متوجه شد که ظاهرا تمام گاز ناپدید شده است و تنها تعدادی پولک سفید باقی مانده است. پلانکت شیفته این خرده‌های شیمیایی مرموز شد و مشغول مطالعه بر روی خواص آنها شد. ماده جدید ثابت کرد که یک روان‌کننده عالی با نقطه ذوب فوق‌العاده
بالا است. این ماده ابتدا در جعبه دنده‌های نظامی استفاده شد و امروزه از آن برای تولید ظروف نچسب آشپزخانه استفاده می‌شود.

 تنظیم کننده ضربان قلب

دانشیار دانشگاه بوفالو تصور می‌کرد که پروژه خود را نابود کرده است. به جای استفاده از یک مقاومت 10 هزار اهمی برای ساخت نمونه اولیه یک دستگاه ثبت ضربان قلب، ویلسون گریت ‌بچ از یک مقاومت 1 مگااهمی استفاده کرده بود. مدار ساخته شده سیگنالی را تولید می‌کرد که 1.8 میلی‌ثانیه طول می‌کشید و سپس به مدت 1 ثانیه متوقف می‌شد. گریت‌بچ دریافت که با استفاده از یک جریان دقیق در این دستگاه، می‌توان پالس تنظیم‌شده‌ای را به دست آورد که خود را بر ضربان ناقص قلب بیماران تحمیل کند. قبل از آن، دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب به اندازه یک تلویزیون بودند که به طور موقت، آنها را از خارج بدن به بیماران متصل می‌کردند. اما
امروزه همان کار را می توان با استفاده از یک مدار کوچک که به راحتی درون قفسه سینه بیمار قرار می‌گیرد، انجام داد.

 بند چسبی

شاید کمی مبالغه‌آمیز به نظر برسد، اما یک سگ نقش مهمی را در اختراع این وسیله مفید داشته است. جورج دی‌مسترال که یک مهندس سویسی بود، روزی به همراه سگ خود به شکار رفته بود که متوجه شد خارهای آزاردهنده‌ای به پشم‌های سگش چسبیده است.
هنگامی‌که در بازگشت وی این خارها را زیر میکروسکوپ نگاه می‌کرد، متوجه قلاب های کوچکی شد که باعث چسبیدن این خارها به بدن سگ و جوراب‌های وی شده بود.
مسترال چندین سال را صرف بررسی پارچه‌های مختلف کرد تا اینکه نهایتا نوعی نایلون را پیدا کرد که برای اختراع وی مناسب بود. با این حال دو دهه طول کشید تا با استفاده ناسا از این اختراع در لباس‌های فضانوردان، استفاده از این اختراع فراگیر شود.

اشعه ایکس

در سال 1895 فیزیک‌دان آلمانی ویلهلم رونتگن، مشغول انجام یک‌سری آزمایش‌های روزمره با پرتوی کاتدی بود که متوجه شد یک تکه مقوای فلورسنت در طرف دیگر اتاق روشن شده است. یک صفحه ضخیم بین تشعشع‌کننده کاتدی وی و مقوا قرار داشت که ثابت می‌کرد ذرات نور از میان اجسام جامد عبور می‌کنند.
رونتگن که از این اتفاق شگفت‌زده شده بود، متوجه شد تصاویر شفافی را با استفاده از این تابش باورنکردنی می‌توان تهیه کرد. نخستین تصویر از این نوع یک تصویر اسکلتی است که رونتگن از دست همسر خود گرفته است.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۸:٤۸ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٤ اردیبهشت ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک