نخبگان ایران زمین


+ ولادت امام رضا مبارک

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۸:٤٥ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٢٦ شهریور ۱۳٩٢
تگ ها: امام رضا
comment نظرات () لینک

+ اندکی تامل!!

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٢:٤٢ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٤ شهریور ۱۳٩٢
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ از بحران ترافیک تا فرار مغزها؛ مقصر کیست؟

آیا برای مشکل فرار مغزها باید انگشت سوء ظن را به سوی دانشگاه و استادی که کارش را خوب انجام می‌دهد، بگیریم؟ 

دکتر رضا اجتهادی، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در مقاله‌ای که برای انتشار در اختیار سرویس علمی ایسنا گذاشته با انتقاد از آنچه «عبارت‌های ناصواب در تحقیر و تقبیح دانشگاه و دانشگاهیان» در برنامه تلویزیونی «مناظره» شبکه یک با موضوع «تولید علم و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها» عنوان شده، تاکید کرده است که ریشه مشکل فرار مغزها را نه در دانشگاه ها که در ضعف بخش‌های مسوول درایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان باید جست‌و‌جو کرد. در این مقاله آمده است: «اگر تجربه سوار شدن تاکسی در خیابان های شلوغ و پر ازدحام شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران را در ساعات اوج ترافیک داشته باشید حتما با این گفت‌وگو میان راننده و تعدادی از مسافران آشنا هستید که از تولید روز افزون خودرو و ورود آنها به خیابان ها گله دارند. آنها از مسوولان نیز به این خاطر که با وجود اطلاع از اینکه این خیابان های نحیف جای خودروی بیشتری را ندارند، جلوی خودروسازان را نمی‌گیرند گله‌مندند. این گله مندی ها شاید در نگاه اول مقبول به نظر برسند ولی در حقیقت مصداق عدم نگاه عمیق به مشکلات کلان و به دنبال آن ارایه راه حل های عوامانه برای حل این مشکلات است. در نگاهی کلان و ملی می‌دانیم که هر یک از اعضای جامعه باید در راه امرار معاش خود و نیز پیشرفت کشور تلاش کنند و هر کس به نوعی این کار را انجام می‌دهد. در این میان گروهی هستند که جامعه خودروسازان را تشکیل می‌دهند. گروهی هم هستند که جامعه شهرسازان را تشکیل می‌دهند. هر دو گروه در تلاش برای ارایه کار بهتر و پیشرفت جامعه هستند. جامعه هم باید از هر دو گروه انتظار داشته باشد که به بهترین نحو ممکن در انجام وظیفه شان بکوشند. حال با این دید اگر باز به مشکل ترافیک قفل شده خیابان های تهران بنگریم می‌توانیم ببینیم که مشکل ترافیک شهر در عدم هماهنگی در کار این دو گروه است. گروهی که وظیفه اش خودرو سازی است، دارد کارش را بهتر انجام می‌دهد و هر روز در تلاش در تولید بیشتر خودرو است. اگر این خودروها در خیابان جایی برای حرکت ندارند، مشکل در عقب ماندن شهرسازان در احداث خیایان و پل و تونل و مترو و ... است. جالب این است که کسی در محاوره درون تاکسی، شهرسازان را در مشکل ترافیک تهران مقصر نمی‌داند و تقصیر به گردن آنانی است که کارشان را بهتر انجام داده‌اند. راه حلشان هم این است که این جماعت نیز از اسب پایین بیایند و پا به پای بقیه پیش بروند تا اوضاع از این بدتر نشود. بدیهی است که این راه حل هیچ گاه به عنوان راه حل تخصصی از طرف کارشناسان مطرح نمی شود. شاید یک راننده خسته در خیابان های پر ازدحام از تولید کنندگان خودرو دلگیر باشد ولی انتظار نمی‌رود که مثلا شهردار تهران در پاسخ به چرای عدم حل مشکل ترافیک تهران، پاسخ دهد که مقصر خودروسازانند که زیاد تولید می‌کنند! این مقدمه را به این دلیل آوردم که شباهت های فراوان میان مشکل ترافیک و مساله فرار مغزها و از آن جالبتر شباهت‌های بیشتر در تحلیل ها و راه حل های ارایه شده برای حل مشکل دیده میشود. تعدادی از دانشگاه های خوب کشور در تلاشند که با همت اساتید خود فارغ التحصیلانی با استانداردهای جهانی تولید کنند. این دانشگاه ها پا به پای بهترین مراکز آموزشی و پژوهشی دنیا سعی در تولید علم و دانش دارند. موفقیت ارزشمند این دانشگاه ها باعث جذب بهترین استعدادهای کشور به آنها می‌شود و آوازه موفقیت آنها از مرزها گذرکرده و در سراسر دنیا به این دانشگاه ها و فارغ التحصیلان آنها به چشم دیگری نگاه می‌شود ولی تعداد این فارغ التحصیلان و تخصص آنها از ظرفیت جذب بازار کار و صنعت در کشور بیشتر است. کسانی که باید در این کشور شغل تولید می‌کردند به اندازه کافی خوب کار نکرده اند. این‌بار تولیدات این دانشگاه ها باهوش تر از آن هستند که پشت گره کور ترافیک در جستجوی کار بمانند. اینان به محض برخورد به موانعی در سر راه، آینده خود را در جایی دیگر می‌جویند که هم برایشان کاری مهیا است و هم قدر تخصصشان دانسته می‌شود. کاملا بدیهی است که این اصلا برای کشور خوب نیست که قسمتی از نیروی متخصص، کاری و جوان خود را که برای پرورشش هزینه و وقت صرف کرده است، این چنین از دست بدهد ولی اگر از دست ندهد با آنها چه کار خواهد کرد؟ آیا برای مشکل فرار مغزها باید انگشت سوء ظن را به سوی دانشگاه و استادی که کارش را خوب انجام می‌دهد بگیریم؟ بله می‌شود کاری کرد که دانشگاه دیگر کار خودش را خوب انجام ندهد! دیگر فارغ التحصیلی تولید نکند که در عرصه بین المللی توان رقابت داشته باشد! دانشجویی را پرورش ندهد که درهای دانشگاه‌های کشور های پیشرفته برای ادامه تحصیل آنها گشوده شود! پژوهشگرانی تولید کند که هیچ دانشگاه و پژوهشکده بین المللی آنها را جدی نگیرد! بله می‌شود! شباهت‌های مشکل فرار مغزها و مشکل ترافیک از این هم بیشتر است. در محاوره داخل تاکسی، سرنشینانی خودرو سازان را به دلیل تولید بیشتر ملامت می‌کنند که در همان لحظه از خودروهای همان سازندگان منتفع هستند. این خودرو یا برای آنها شغل ایجاد کرده (راننده)‌ یا آسایش (مسافران). در اینجا هم گروهی که به واسطه وجود همین دانشگاه ها تخصصی یافته اند و شغل و آسایشی برایشان فراهم شده و پست و مقامی به دست آورده اند، دانشگاه را در تلاشش برای تولید بهتر علم و دانش سرزنش می‌کنند. ولی تفاوتی مهم در اینجا وجود دارد. در مورد مشکل ترافیک، آن گلایه ها در درون تاکسی می‌ماند و هیچ گاه به حوزه های مدیریتی نمی‌رسد. هیچ گاه در برنامه های زنده صدا و سیما، خودروسازان به دلیل تلاش بیشتر مقصر ترافیک تهران معرفی نمی‌شوند. هیچگاه از رانندگان تاکسی دعوت نمی‌کنند که در میزگردی در رسانه ملی درباره روش‌های حل مشکل ترافیک به مناظره بنشینند ولی در جمعه گذشته (15 شهریور) کسانی که جایگاه خود را مدیون همین دانشگاه و اساتید آن هستند در یک برنامه زنده از رسانه ملی با الفاظی توهین آمیز از معلمان خود یاد کردند و بهترین دانشگاه ها و دانشکده های کشور را به دلیل توجه به علم و پژوهش و نیز پرورش اندیشمندانی در استاندارد جهانی سرزنش کردند. 

 

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٩:٢٩ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢٤ شهریور ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک

+ رتبه علمی ایران در جهان

   جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: ایران از اول سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون، تقریباً با گذشت هشت ماه رقمی برابر با ۱۴ هزار و ۷۷۰ مقاله تولید کرده و این مقالات در تامسون رویترز (ISI) ثبت و نمایه سازی شده است.

رتبه ایران در رشته مهندسی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در ارتباط با رتبه ایران در رشته مهندسی، اظهار داشت: دانشمندان ایران در علوم مهندسی، بسیار پویا و پربار هستند، رتبه ایران در رشته مهندسی با تولید ۲.۹ درصد از کل تولید علم این رشته رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داده است.
وی درباره رتبه سایر کشورها در این رشته، گفت: کشورهای چین، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، هند، انگلستان، آلمان، کانادا، فرانسه، تایوان، اسپانیا و ایتالیا ۱۲ کشوری به شمار می آیند که از نظر تولید علم در رشته مهندسی مقدم بر ایران هستند. کشورهای استرالیا، ترکیه، برزیل، هلند، لهستان، سنگاپور و سوئد از کشورهای تولید کننده علم جهان در این رشته یعنی رشته مهندسی به ترتیب رتبه های ۱۴ تا ۲۰ را به خود اختصاص داده اند و بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

رشته مهندسی هوافضا

سرپرست ISC، در ادامه از رتبه کشورها در رشته مهندسی هوافضا خبر داد و گفت: در این رشته بیش از ۴۰ درصد از تولید علم جهان به آمریکا اختصاص دارد، بعد از آن به ترتیب کشورهای چین، انگلستان، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، کره جنوبی، فرانسه، هند و کانادا به ترتیب در جایگاه دوم تا دهم تولید علم جهان نشسته اند و روسیه، هلند و اسپانیا نیز حائز رتبه های ۱۱ ، ۱۲ و ۱۳ هستند.
وی درباره جایگاه ایران در این رشته، تاکید کرد: ایران در پرتو تلاشهای علمی و انجام تحقیقات فنی، در رشته مهندسی هوافضا، حائز رتبه ۱۴ است. به گفته مهراد، استرالیا، تایوان، هلند، اسکاتلند (به جز بریتانیا)، ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در این رشته رتبه های ۱۵ تا ۲۰ را از آن خود کرده اند.

رشته مهندسی شیمی

این مقام مسئول همچنین به رتبه کشورهای جهان در علم شیمی و مهندسی شیمی اشاره کرد و گفت: شیمی و مهندسی شیمی، در بین رشته های دانشگاهی و تحقیقاتی ارزش چشمگیری برای جمهوری اسلامی ایران دارد. همه از کاربرد این رشته به ویژه در صنعت نفت و گاز به خوبی آگاهیم، فعالیتهای دانشمندان ایران در این رشته بسیار قابل توجه و در خور ستایش است. ایران با کسب رتبه ۸ در رشته مهندسی شیمی بعد از کشورهای چین، آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و اسپانیا قرار دارد، کشورهای پیشرفته ای مانند کانادا، فرانسه، انگلستان، استرالیا، ایتالیا و نیز کشورهای نوظهور علمی مانند برزیل و ترکیه به ترتیب با کسب رتبه ۹ تا ۱۵ در گروه تولید کنندگان علم در رشته مهندسی شیمی محسوب می شوند.

رشته مهندسی عمران

وی اضافه کرد: در رشته مهندسی عمران، چین بیش از ۲۸ درصد از تولیدات علمی جهان را تولید کرده، سپس کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان و ایران موفق به کسب رتبه های دوم تا پنجم شده اند.

یک سوال از نخبگان و متخصصان کشور: چرا با وجود جایگاه بسیار خوب کشورمان در تولید علم، ما در بکارگیری فناوری و عرصه تجاری سازی دانش فنی و تبدیل ایده به ثروت مشکل داریم؟! آیا این درست است که ما تنها تولید کننده مواد اولیه علمی برای دیگر کشورها هستیم؟ کسب این رتبه های کاملا تئوریک چه تاثیری بر اقتصاد دانش بنیان کشورمان دارد؟

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٢:۱۱ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢٠ شهریور ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک

+ اندکی تامل!!

 

قسمتهایی از نامه ای پندآموز برای زوج های جوان امروزی

 (نامه بسیار زیبای نادر ابراهیمی به همسرش)

همسفر!

در این راه طولانی

که ما بی خبریم

و چون باد می گذرد،

بگذار خرده اختلاف هایمان، با هم باقی بماند

خواهش می کنم !

مخواه که یکی شویم، مطلقا یکی.

مخواه که هر چه تو دوست داری، من همان را، به همان شدت، دوست داشته باشم.

و هر چه من دوست دارم، به همان گونه، مورد دوست داشتن تو نیز باشد.

مخواه که هر دو، یک آواز را بپسندیم.

یک ساز را، یک کتاب را، یک طعم را، یک رنگ را

و یک شیوه نگاه کردن را.

مخواه که انتخابمان یکی باشد، سلیقه مان یکی، و رویاهامان یکی.

هم سفر بودن و هم هدف بودن، ابدا به معنی شبیه بودن و شبیه شدن نیست.

و شبیه شدن، دال بر کمال نیست. بلکه دلیل توقف است.

اگر زاویه دیدمان نسبت به چیزی یکی نیست، بگذار یکی نباشد.

بگذار در عین وحدت مستقل باشیم.

بخواه که در عین یکی بودن، یکی نباشیم.

بخواه که همدیگر را کامل کنیم، نه ناپدید.

بگذار صبورانه و مهرمندانه، درباب هر چیز که مورد اختلاف ماست، بحث کنیم.

اما نخواهیم که بحث، ما را به نقطه ی مطلقا واحدی برساند.

بحث، باید ما را به ادراک متقابل برساند، نه فنای متقابل.

اینجا، سخن از رابطه ی عارف با خدای عارف در میان نیست.

سخن از ذره ذره ی واقعیت ها و حقیقت های عینی و جاری زندگیست.

بیا بحث کنیم.

بیا معلوماتمان را تاخت بزنیم.

بیا کلنجار برویم.

اما سرانجام نخواهیم که غلبه کنیم.

بیا حتی اختلافهای اساسی و اصولی زندگی مان را، در بسیاری زمینه ها، تا آنجا که حس می کنیم دوگانگی، شور و حال و زندگی می بخشد،

نه پژمردگی و افسردگی و مرگ،... حفظ کنیم

من و تو، حق داریم در برابر هم قد علم کنیم.

و حق داریم، بسیاری از نظرات و عقاید هم را نپذیریم، بی آنکه قصد تحقیر هم را داشته باشیم.

عزیز من !

بیا متفاوت باشیم ...

 

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٩:٤٠ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢٠ شهریور ۱۳٩٢
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ یک تلگرافچی ایرانی، مخترع نخستین سیستم هشدار زلزله

  براساس مقاله ای که اخیرا در ژورنال انجمن زلزله شناسی آمریکا منتشر شده یک اپراتور تلگراف ایرانی نخستین فردی بوده که سیستم هشدار زودهنگام در خصوص زلزله را ارائه داده است. در سال 1909 یک اپراتور تلگراف ایرانی که در بیابان دورافتاده‌ کرمان زندگی می‌کرد، متوجه حرکت عجیب سوزن مغناطیسی ابزار تلگرافش شد. در حالی که دیگر اپراتورهای تلگراف در اواخر دهه 1800 و اوایل دهه 1900 متوجه چنین پدیده‌ای شده‌ بودند، این اپراتور در آن زمان یک سیستم هشدار اولیه زمین‌لرزه را ارائه داد. آن طور که دکتر «مانوئل بربریان» - زمین شناس برجسته ایرانی مقیم آمریکا و پدر لرزه زمین ساخت ایران- در مقاله خود در مجله Seismological Research Letters نوشته اپراتورهای تلگراف قرن نوزدهم در نیوزیلند، سوئیس، شیلی و جزایر کارائیب به کارآمد بودن تلگراف الکتریکی برای ضبط پدیده‌های طبیعی پی برده بودند؛ با این حال، اپراتور تلگراف و صندوق‌دار ایرانی به نام «یوسف»، گام بعدی را برداشت و مفهوم یک سیستم هشدار زمین‌لرزه را در روزنامه «ایران نوین» ارائه داد. وی در سال 1897 متوجه حرکت سوزن ابزار تلگراف شد و در سال 1909 با بهره‌گیری از شش ثانیه هشدار برای تحریک همنوعانش به ترک ساختمان‌ها کمک کرد. این فرد در روزنامه «ایران نوین» نوشت: من اطمینان ادارم یک ابزار پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد. اندک دقایقی پس از حرکت نابهنجار سوزن تلگراف، زمین‌لرزه حس خواهد شد و در صورتی که این سیستم به یک سامانه هشدار متصل باشد، تمامی مردم آن را خواهند شنید و زندگی‌هایشان را نجات خواهند داد.  

در حالی که «جی. دی کوپر ام. دی» افتخار ارائه طرحی مقدماتی از سیستم‌های هشدار اولیه را در سال 1868 در کارنامه خود دارد و جزئیات آن را در روزنامه The San Francisco Daily Bulletin منتشر کرد، اپراتور ایرانی احتمالا در آن زمان هیچ دسترسی به این روزنامه امریکایی نداشته است.  

مانوئل بربریان، تلاش یوسف برای انتقال دانش در خدمت دیگران را ارزشمند توصیف کرده است.

برگرفته از واحد علمی و فناوری خبرگزاری دانشجویان

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۱:٤٤ ‎ب.ظ ; شنبه ۱٦ شهریور ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک

+ عرضه نخستین ایستگاه شارژ قابل‌حمل جهان

شرکت امریکایی Envision Solar سامانه جدیدی به نام EV ARC را ارائه داده که نخستین ایستگاه خورشیدی خودکفا و قابل‌حمل برای شارژ خودروهای الکتریکی جهان به شمار می‌آید. این سامانه یک فضای پارکینگ خورشیدی است که به ساختمان یا ارتباطات شبکه‌ای نیازی ندارد. در این مدل، خودرو بر روی یک پد ویژه شارژ می‌شود. برپایی این شارژر فقط چند دقیقه طول می‌کشد و این سامانه دارای پشتیبانی باتری 22 کیلووات در ساعت است و می‌تواند روزانه 16 کیلووات برق را ذخیره کند. با برق ذخیره‌شده، کاربر می‌تواند خودروی خود را در روزهای ابری شارژ کند. 

در این میان، یک سیستم رهگیری نیز وجود دارد که آرایه را با هدف گیراندازی 25 درصد نور آفتاب بیشتر می‌چرخاند. این واحد خورشیدی می‌تواند هر روز یک خودروی الکتریکی را به طور کامل شارژ کند و بهای آن 40 هزار دلار گزارش شده است. 

شرکت سازنده در حال بررسی نمونه‌های دارای شارژر وایرلس است و در آینده نزدیک چنین مدلی عرضه می‌شود.

منبع: سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٩:٠٦ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک

+ آئین‌نامه اجرای معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان ابلاغ شد.

آئین‌نامه اجرای ماده ۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مبنی بر معافیت مالیاتی این شرکت‌ها ابلاغ شد.

 معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از مطالبات این شرکت‌ها چند سالی است که از سوی معاون پژوهشی وزارت علوم پیگیری می‌شود که آئین‌نامه اجرای ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مبنی بر معافیت مالیاتی این شرکت‌ها ابلاغ شد. بر اساس ماده 9  قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات، به منظور ایجاد و توسعه شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تقویت همکاری‌های بین المللی به این شرکت‌ها اجازه داده می‌شود برای انجام ماموریت‌های محوله و مزایای قانونی و مناطق آزاد در رابطه با روابط کار از معافیت‌های مالیاتی و عوارض سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی و بین‌المللی برخوردار شوند.

معافیت‌های مالیاتی مندرج در این آئین‌نامه صرفا به آن دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد که زیر نظر مراکز رشد و پارک های علم و فناوری وزارت علوم باشند.

منبع: گروه دانشگاه خبرگزاری فارس

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۳:۳۱ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٤ شهریور ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک

+ اندکی تامل!!

انسان با چه خصوصیاتی کامل می شود:

امام صادق(ع) درباره این‌که انسان با چه خصلت‌هایی کامل می‌شود؟ فرمودند: "سه خصلت است که به هر کس روزی داشته باشد کامل است: خردمندی، زیبایی و شیوا سخنی".

امام باقر(ع) نیز در تعریف کمال حقیقی می‌فرمایند: "کمال حقیقی، عبارت است از فهمِ در دین و شکیبایی در برابر بلای سخت و اندازه نگه داشتن در معیشت".

امام علی(ع) نیز در پاسخ به این سوال که چه کارهایی موجب کمال می‌شود؟ فرمودند: "جامه شرم بپوش و زره وفاداری به تن کن و برادری را نگه دار و کم سخن گوی، تا بلند مرتبگی تو کامل شود".

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٢:٥۱ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٤ شهریور ۱۳٩٢
تگ ها: انسان کامل
comment نظرات () لینک

+ نخبگان پارسی

به بهانه روز پزشک و روز بزرگداشت بوعلی سینا  

  بو علی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام (Avicenna) و با لقب "امیر پزشکان" شناخته شده است، در ماه صفر از سال 370 هجری قمری در شهر بخارا به دنیا آمد. این حکیم بزرگ که بعدها موثرترین چهره در علم و فلسفه جهان اسلامی شد و القابی مانند شیخ الرئیس، حجة الحق و شرف الملک به او دادند، از آغاز کودکی استعداد و شایستگی عجیبی در فرا گرفتن علوم مختلف داشت و از آنجا که پدرش عبدالله سخت در تعلیم و تربیت او می کوشید و خانه او محل ملاقات دانشمندان دور و نزدیک بود، ابن سینا تا ده سالگی تمام قرآن و صرف و نحو را آموخت و آن‌گاه به فرا گرفتن منطق و ریاضیات پرداخت. استاد وی در علم ریاضیات "ابو عبدالله ناتلی" بود.  پس از آن نزد "ابو سهیل مسیحی" به یادگیری طبیعیات و مابعدالطبیعه و علم طب مشغول شد.
در شانزده سالگی در همه علوم زمان خود استاد بود؛ جز در مابعدالطبیعه؛ آن هم به صورتی که در متافیزیک ارسطو آمده بود و با آنکه چهل بار تمام این کتاب را مطالعه کرده بود، نمی توانست آن را بفهمد تا این که به شرح فارابی بر این کتاب دست یافت و توانست مسائل دشوار آن را درک کند.
هنگامی که ابن سینا به هجده سالگی رسید، دیگر احتیاج به خواندن و فراگیری هیچ علمی نداشت؛ چرا که همه علوم را فرا گرفته بود و تنها لازم بود تا فهم خود را لحاظ عمق افزایش دهد تا آموخته های خود را بهتر درک کند.
در اواخر عمر خود یکبار به شاگرد مورد توجه خویش، جوزانی گفت که در تمام مدت عمر، چیزی بیش از آنچه که در هجده سالگی می دانسته، نیاموخته است.
با وجود این که زندگی ابن سینا پر از فراز و نشیب بود و در عین حال عمری طولانی نیز نداشت، اما زندگی عقلانی و حکیمانه بسیار پرباری داشت. گواه بر این مطلب، تعداد و نوع آثاری است که او تالیف کرده است و نیز خصوصیات شاگردانی که در نزد او درس خوانده اند؛ مانند بهمنیار و جوزانی.
نیروی تمرکز فکری او عالی بود؛ تا جایی که گاهی در آن حین که سوار بر اسب در رکاب پادشاه عازم جنگ بود، بعضی از آثار خود را املا می کرد تا نویسنده ای که در خدمت داشت، آن ها را بنویسد.
او با مهارت عجیبی که در تمامی شاخه های دانش آن زمان داشت، توانست در زمینه فلسفه، اساس مکتب مشاء در سنت فکری اسلامی و نیز اساس فلسفه قرون وسطی را بریزد.
در بستر طب و پزشکی نیز میراث بقراطی و جالینوسی را ترکیب کند و در علم و ادب اسلامی چنان تاثیر نماید که هیج کس پیش یا پس از وی نتوانسته باشد آنگونه تاثیر کند.
تاثیر وی در این زمینه ها تا به امروز، در شرق و غرب جهان باقی است و بسیاری از پیشرفت ها در شاخه های عمده دانش، بر پایه نظرات و آراء وی صورت گرفته است.

مهم ترین آثار این سینا عبارتند از:

  کتاب شفا:

این کتاب که مهم ترین اثر ابن سینا در حکمت و فلسفه می باشد، دارای چهار قسمت منطق، طبیعیات، ریاضیات و الهیات است. "الهیات شفا" یک دایره المعارف فلسفی است که در 18 جزء؛ شامل 10 مقاله در موارد زیر تحریر شده است:
اقسام موجودات، جوهر و عرض، ماده و صورت، وحدت و کثرت، تقدم و تاخر، قدم و حدوث، نوع، جنس، فصل، اقسام علل یا کیفیت صدور اشیا، مبداء و معاد، لزوم اطاعت از پیامبر و امام، سیاست و تدبیر منزل و اخلاق می باشد.

اشارات و تنبیهات

آخرین کتاب و شاید شاهکار وی باشد.

قانون (در طب)

کتابی است مفصل و می توان آن را موثرترین کتاب در تاریخ طب نامید. در قرون گذشته به زبان لاتینی ترجمه شد و تا اواخر قرن هفدهم از مفاد درسی دانشگاه های اروپا بود و هنوز هم در مشرق زمین تدریس می شود.

 

 

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٢:۳٧ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٤ شهریور ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک

+ اندکی تامل!!

آیت الله العظمی بهجت در پاسخ به سوال زیر چه جواب آرامش بخشی داده اند:

سوال) این جانب می خواهم به مقامات عالی (پست عالی در کشور) برسم چه کنم؟

جواب) بسمه تعالی- تعجب است از بعضی که نعمت بالاتر و سهل تر، میسور آنها است [ با این حال] تعقیب می نمایند از نعمت پایین تر و صعب و مشکل.

 
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بهجت

 

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۳ شهریور ۱۳٩٢
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ جشنواره های منطقه ای اختراعات بنیاد ملی نخبگان با رویکرد تجاری سازی

برای اولین بار در جشنواره های منطقه ای نوآوری و شکوفایی اختراعات، اتاق سرمایه گذاری و مذاکره (CIP) در سومین جشنواره منطقه ای اختراعات کوهساران راه اندازی شد.

 سرپرست دفتر تجاری سازی بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، با اعلام این مطلب گفت: برای اولین بار طی برگزاری جشنواره های منطقه ای اختراعات در سراسر کشور در سومین جشنواره منطقه ای اختراعات کوهساران که طی روزهای 29 تا 31 مردادماه به میزبانی بیناد نخبگان استان اردبیل برگزار شد، اتاق سرمایه گذاری و مذاکره راه اندازی شد. وی تاکید کرد: اتاق سرمایه گذاری و مذاکره فضای تعاملی بین مخترعان و سرمایه گذاران به وجود آورده و ضمن ارائه مشاوره های تخصصی ،ارزش گذاری فناوری و تدوین خلاصه مدیریتی طرح ها، قراردادها و تفاهم نامه هایی جهت تجاری سازی دستاوردهای مخترعان منعقد می کند. سرپرست دفتر تجاری سازی بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در اتاق سرمایه گذاری و مذاکره سومین جشنواره منطقه ای اختراعات کوهساران حدود 10 میلیارد ریال قرارداد قطعی و  20 میلیارد ریال به صورت تفاهم نامه بین صاحبان طرح ها و سرمایه گذاران منعقد شد. همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقمندی خود را جهت تعامل بیشتر با دفتر تجاری سازی بنیاد ملی نخبگان اعلام کردند. وی در پایان خاطرنشان کرد: در این جشنواره کارگاه آموزشی از ایده تا بازار از سوی دفتر تجاری سازی بنیاد، جهت آشنایی بیشتر صاحبان ایده برای ورود به چرخه تجاری سازی محصول نیز با حضور بیش از 50 نقر از مخاطبان در محل نمایشگاه برگزار شد.

برگرفته از سایت بنیاد ملی نخبگان

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ ; شنبه ٢ شهریور ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک