نخبگان ایران زمین


+ مفاهیم کارآفرینی: مدل کسب و کار

مدل­های کسب و کار شرکت‌ها یکی از عوامل اصلی در میزان موفقیت عملکرد آنها است. این مدل‌ها که در واقع چارچوبی برای کسب درآمد هستند، به سه پرسش کلیدی در مورد شرکت‌ها پاسخ می‌دهند:

کدام فعالیت­ها، چگونه و چه وقت ؟

پاسخ صحیح به این پرسش­ها منجر به عملکرد مناسب شرکت‌ها و ارائه مزایای مطلوب به مشتریان شده و در نهایت سود را برای شرکت به ارمغان می‌­آورد.

با توجه به تنوع مدل‌های کسب و کار و ویژگی­های هر یک، پاسخ­های بی‌شماری برای سه پرسش مطرح شده محتمل است.

تعریف مدل کسب و کار غالبا با دشواری همراه است زیرا در زمینه‌های متفاوت کسب و کار معانی متفاوتی از آن برداشت می‌شود و ارائه یک تعریف یکسان در همه کسب و کارها مقدور نیست .این نقصان در تعریف مدل های نوین کسب و کار الکترونیک بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‌شود.

مدل کسب و کار شیوه است که شرکت، بنگاه یا سازمان برای تولید سود و سرپا نگه داشتن خود انتخاب می کند. مدل کسب‌و‌کار بیان می کند که چگونه سازمان برای تولید محصول یا ارائه خدمت ایجاد ارزش افزوده می کند.

عوامل تأثیرگذار در تغییر مدل کسب و کار:

  • تکنولوژی
  • بازار
  • جامعه

در جهان امروز طراحی مدل های کسب وکار به طور فزاینده‌ای از اهمیت برخوردار شده است چرا که استراتژی ها به آسانی قابل تقلید و تکرار شده اند. ابداع یک مدل کسب و کار نمایانگر حد بالای تغییرات در ابداع محصولات یا فرایند های جدید است. با بهره گیری از مزیت های رقابتی مختلف یک مدل کسب و کار جدید می‌تواند باعث پرش و جهش قابل توجهی در رقابت های اقتصادی باشد.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٢٩ شهریور ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک