نخبگان ایران زمین


+ توضیح مختصر در مورد روشهای مبادله فناوری

1- دانش فنی :
در این حالت شرکت الف طی قراردادی و دانش فنی (دانش چگونگی) مورد نیاز و کلیه اسناد مربوطه را از شرکت ب فناوری اخذ می‌کند.
2- مشاوره در طراحی :
در این حالت یک شرکت از شرکت دارنده فناوری می‌خواهد تا در طراحی محصول یا فناوری مشاوره ارائه دهد.
3- تحقیقات مشترک :
در این حالت شرکتهای عرضه‌کننده فناوری و متقاضی فناوری برای تحقیقات مشترک و در پی آن توسعه فناوری خاص، با هم سرمایه‌گذاری می‌کنند.
4- سرمایه‌گذاری مشترک : (
J.V)
در این حالت دو یا چند شرکت ، منافع خود را در تشکیلاتی تجاری ترکیب می‌کنند و به واسطه آن می‌توانند برای توسعه فناوری ، ساخت محصول یا تکمیل دانش فنی یکدیگر به تبادل دانش و منابع بپردازند. سهم سرمایه‌گذاری طرفین در این داد و ستد متغیر و به توافق بین آنها بستگی دارد. در اغلب موارد حاصل این نوع ارتباطات یک شرکت جدید است.
5- خرید
در این حالت شرکت ب تمام یا بخشی از فناوری مورد نیاز خود را از شرکت الف خریداری می‌کند.
6- کلید در دست:
در این حالت طبق توافق بین دریافت‌کننده و انتقال‌دهنده کل مسؤولیت اجرای طرح از وارد کردن تا نصب و راه‌اندازی فناوری، حتی تمام امور مربوط به حفظ و مراقبت و نگهداری از دستگاهها توسط فروشنده صورت می‌گیرد.
7- کمکهای فنی :
در این وضعیت، طبق توافق بین متقاضی و عرضه‌کننده فناوری، متقاضی فناوری در موارد مورد نیاز خود تقاضای کمک و مشاوره‌های فنی می‌کند.
8- شریک شدن :
در این حالت متقاضی فناوری بخشی از سهام خود را در اختیار دارنده فناوری قرار می‌دهد یا اینکه عرضه‌کننده فناوری متقاضی را به عنوان شریک می‌‌پذیرد و از این طریق تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد.
9-معامله علامت تجاری:
در این روش علامت تجاری ثبت شده ی شرکت معامله می شود واز آن پس فقط شرکت خریدار حق استفاده از آن علامت را در منطقه مورد توافق داراست .
10-تحت لیسانس (خرید حق امتیاز) :
در این حالت ، شرکت متقاضی حق امتیاز تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت ، امتیاز مربوط را از دارنده تحت نظارت وی دریافت می کند.
11- مشاوره مهندسی :
شرکت متقاضی فناوری در حیطه کاری از دارنده فناوری تقاضای مشاوره مهندسی می‌نماید.
12- تجاری‌سازی مشترک:
در این حالت شرکت دارنده فناوری در مرحله تجاری‌سازی فناوری خود به دنبال شریک برای بازاریابی می‌گردد.
13- ادغام :
در این حالت دو شرکت با هم ادغام شده و شرکت جدیدی با ماهیت حقوقی جدید ایجاد می‌گردد.
14-تجهیزات تولید :
در این روش کلیه تجهیزات مربوط به تولید محصول فناوری ، توسط فروشنده تحویل خریدار می‌شود .
15- آموزش :
در این روش متقاضی فناوری از عرضه‌کننده می‌خواهد تا از طریق آموزش متخصصان، فناوری مورد نیازش را تامین کند.
16- کمکهای بازاریابی:

در این روش شرکت با تجربه به شرکت نوپا یا کم تجربه در زمینه ای خاص کمک می کند تا محصول وارد بازار شود یا بازار گسترده تری را در اختیار بگیرد .

 

 

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۱٠:٠٢ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩
comment نظرات () لینک