نخبگان ایران زمین


+ مراکز تجاری سازی فناوری یک ضرورت اجتناب ناپذیر

   علاوه بر تأثیرگذاری ساختارهای انگیزشی، به نظر می­رسد که مجموعه­ای از نهادها برای کاراتر کردن فرایند تجاری­سازی در سطح ملی لازم و حیاتی هستند. بنابراین لازم است که کل چارچوب نهادی در فرایند تجاری­سازی  مورد توجه قرار گیرد و نهادهایی که برای سازمان­دهی  این فعالیت­هالازمند باید ایجاد شود.استفاده از نهادهای مختلفی که برخی از آن­ها در زیر اشاره شده است، می تواند در شکل­گیری فرایند تجاری­سازی تأثیرگذار باشند:

  1. مراکز تجاری­سازی فناوری، (Technology Commercialization Office (TCO
  2. مراکز لیسانس فناوری، (Technology Licensing Office (TLO
  3. پارک­های علمی و مراکز رشد
  4. شبکه­های مشاوره­ای
  5. شبکه­های تحقیقاتی صنعتی مشترک
  6. فن­بازارها

دفاتر تجاری­سازی فناوری یکی از نهادهای مهم و تسهیل­کننده در فرایند تجاری­سازی هستند، که به طور  ویژه بعد از تصویب قانون بای-دال در آمریکا، در دانشگاه­ها ایجاد شدند. تجارب کشورهای موفق در این زمینه نشان می­دهد که به منظور موفقیت در فرایند تجاری­سازی این مراکز باید تقویت شوند.

اولین کشوری که مراکز تجاری­سازی تکنولوژیرا ایجاد کرد،آمریکا بود.در آمریکا، دانشکاه کالیفرنیا مرکز تجاری­سازی تکنولوژی خود را در سال 1926 تاسیس کرد.خلق TCO ها و مراکز لیسانس تکنولوژی برای مدیریت و گسترش مالکیت فکری یک امر ضروری است. به تعبیری می­توان گفت:هر کشوری که بتواند یک ارتباط خوب بین صنعت و دانشگاه خود از طریق TCO/TLOها ایجاد کند،منجر به تجاری­سازی سریع تحقیقات خود می­شود.TCOها وظیفه ارزیابی، حفاظت و تجاری­سازی اختراعات را برعهده دارند. البته تجربه نشان­داده،برای موفقیت هر چه بیشتر TCOها،این مراکز باید حیطه فعالیت خود را گسترش دهندو فقط خود را محدود به موارد بالا نکنند، به طور مثال آن­ها می­توانند به عنوان مراکز مشاوره تکنولوژی نیز فعالیت کنند.

با سپاس از همکار محترم جناب آقای الداغی

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۱۱:٥٦ ‎ق.ظ ; شنبه ٥ امرداد ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک