نخبگان ایران زمین


+ چاپگرهای سه بعدی انقلابی در تکنولوژی

   چاپگرهای سه‌بعدی خیلی علمی تخیلی به نظر می‌رسند، تکنولوژی‌ای که قادر است فقط با چند دستورالعمل کامپیوتری هر نوع شی قابل تصوری را خلق کند، حتی اعضای بدن انسان را. دیدن چنین صحنه‌هایی فیلم‌های علمی تخیلی را به یاد می‌آورد.
اما چاپگرهای سه بعدی برخلاف فیلم‌های علمی تخیلی، واقعی هستند و شور و هیجان متفاوتی را ایجاد می‌کنند. یک پرینتر سه‌بعدی از تصاویر رایانه‌ای برای ساخت – یا چاپ- اشیای سه بعدی استفاده می‌کند. افراد می‌توانند همه چیز از اسباب بازی و جواهر گرفته تا غذا و اعضای بدن انسان و حتی اسلحه – اینکه قابلیت استفاده داشته باشند مورد تردید است- را بسازند. چاپ سه بعدی از سال 1983 هنگامی که چالز‌هال، استریو لیتوگرافی (stereolithography) را، پروسه‌ای که اشیا را لایه لایه می‌سازد، ابداع کرد، مطرح بوده است. این تکنولوژی توسط صنایع به کار گرفته ‌شد تا با سرعت نمونه‌های آزمایشی، قطعات نایاب و طرح‌های خاص را بسازند. کسب‌و‌‌کارهای متفاوت قادر بودند از طریق ساخت مدل‌های مورد نظر خود به جای دادن سفارش ساخت به دیگران پول خود را ذخیره کنند، مهم نبود که چقدر ساختن آنها پیچیده باشد. در سال‌های اخیر چاپگرهای سه‌بعدی خانگی ظاهر شدند. کار با آنها راحت است، ارزان‌ترند و از مواد غیرسمی استفاده می‌کنند. این پدیده جدید می‌تواند یک کارخانه خانگی را در دسترس هر مصرف‌کننده‌ای قرار دهد. این چاپگرهای سه بعدی نظر بسیاری را به خود جلب کرده است، رییس‌جمهور اوباما در یکی از خطابه‌هایش گفت که «این تکنولوژی، پتانسیل این را دارد که تقریبا در ساخت همه چیز انقلابی به پا کند.»

از چاپگرهای سه بعدی حتی در ساخت کلیه انسان هم استفاده شده است. آنتونی آتالا جراح موسسه «Regenerative Medicine» در کنفرانس TED سال 2011 از یک کلیه چاپ شده رونمایی کرد. این چاپگر سه بعدی از سلول‌های زنده استفاده کرده بود. متخصصان این حوزه آینده روشنی برای این چاپگرها پیش‌بینی می‌کنند. فروش این چاپگرها در سال 2013 بیش از دو برابر فروش دیگر چاپگرهای حرفه‌ای بوده است. کندال وایت هوس «Kendall Whitehouse» محقق تکنولوژی و رسانه در Wharton می‌گوید: چاپگرهای سه بعدی شور و هیجان «زیادی در خصوص نیروی بالقوه‌اش برای جذب در بازار مصرف‌کننده به وجود آورده است، اما به همان میزان هم اغراق درباره آن وجود دارد. وی می‌گوید: این شور و هیجان شاید از واقعیت پیشی بگیرد، حداقل در کوتاه مدت.» اما متخصصان این صنعت آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که در آن مصرف‌کننده خرید خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهد و فروشنده طرح دیجیتالی محصول خواسته شده را برای خریدار می‌فرستد تا وی آن را در خانه چاپ کند.

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ۱۱:٢۸ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک