نخبگان ایران زمین


+ تبدیل ایده تان به کسب و کار

شاید از خودتان بپرسید چگونه می‌توان یک ایده را به یک کسب‌وکار تبدیل کرد؟
آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از تجربیات من طی دو سال گذشته است که با کمک آن می‌توانید ایده‌های خود را عملی کنید:

۱. تا می‌توانید بازخورد دریافت کنید، البته از افراد مناسب
«آیا مردم از ایده من استقبال می‌کنند؟» این احتمالا نخستین سوالی است که به ذهن شما خطور می‌کند. ببینید احساستان به شما چه می‌گوید. نخست آنکه محصول شما باید بتواند نیازی را برطرف کند، که تاکنون هیچ محصولی قادر به رفع آن نبوده است. اگر برای این سوال جوابی نیافتید، ایده جدیدی را امتحان کنید.

اگر فکر می‌کنید که ایده شما عملی است و از آن استقبال می‌شود، آن را با دیگران در میان بگذارید. از دایره دوستان و اقوام فراتر روید، با چند کارآفرین موفقی که می‌شناسید ملاقات کنید، با کارآفرینانی که در صنعت مشابه پیشگام هستند تماس بگیرید، به افراد متخصص ایمیل بفرستید، در انجمن‌های تخصصی سایت‌ها عضو شدید و از تمامی این افراد خواهش کنید تا بازخورد ارائه دهند. دریافت بازخورد بخش مهمی از فرآیند تولید محصول است. اگر از بازخورد دیگران استفاده نکنید، ممکن است پول و زمان خود را صرف ایده‌ای کنید که نهایتا محکوم به شکست است.

۲. دست به کار شوید
«اگر رویایی در سر دارید، در راه رسیدن به آن قدم بردارید. جایی که جرأت هست، نبوغ و قدرت و جادو نیز هست. همین حالا دست به کار شوید». بزرگ‌ترین دشمن خلاقیت، مقاومت و تمایل به حفظ وضعیت موجود است. گام بعدی تبدیل ایده به محصول است. 

قانون شماره یک: ایده شما باید به قدری منحصر به فرد باشد که دیگران نتوانند ساده از کنارش بگذرند. هر چقدر فکر کرده‌اید کافی است، حالا باید دست به کار شوید و اگر لازم بود، از دیگران کمک بگیرید.

قانون شماره دو: تا جایی که ممکن است کارها را خودتان انجام دهید تا از کم و کیف فرآیند تولید و عرضه محصول باخبر شوید و محصول خود را بهتر بشناسید.

۳. از اولین مشتریان خود قدردانی ویژه کنید
اگر برای اجرای مرحله اول و دوم به اندازه کافی وقت و انرژی گذاشته باشید، حالا محصولی خواهید داشت که آماده معرفی به بازار است. صرف نظر از تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی که برای معرفی محصول خود اتخاذ کرده‌اید، تلاش کنید تا ۱۰۰ مشتری اول خود را شاد و راضی نگه دارید. از آنها قدردانی کنید و غافلگیرشان کنید. در هفته‌های اول معرفی محصول، اولین مشتریان شما باید اولویت اصلی شما باشند پس تا می‌توانید روی آنها تمرکز کنید.

۴. در زندگی خود تعادل ایجاد کنید
تحقیقات نشان داده است که کارآفرینانی که سبک زندگی سالم‌تری دارند، در کار خود موفق‌ترند. من هم تلاش می‌کردم تا سبک زندگی سالم برایم تبدیل به یک عادت شود و جنبه‌های مختلف سلامتی را در نظر داشتم. برای سلامت جسمانی ورزش می‌کردم یا غذای سالم می‌خوردم، برای سلامت روان کتاب می‌خواندم یا تلاش می‌کردم چیزی یاد بگیرم، برای سلامت احساسی با دوستان و خانواده‌‌ام معاشرت می‌کردم و برای سلامت معنوی دعا می‌خواندم و شکرگزاری می‌کردم. در برنامه‌ریزی‌های روزانه‌ام این چهار جنبه را می‌گنجاندم تا به مرور نتیجه‌ زندگی سالم بر من نمایان شد.
اگر شما نیز این چهار مرحله را پشت سر بگذارید، احتمال این که ایده شما عملی شود، دو چندان می‌شود. طبیعتا موانعی نیز بر سر راه شما وجود خواهند داشت، اما اگر شما به مهارت‌های لازم مجهز باشید، این موانع را از سر راه خود برخواهید داشت. 
تبدیل ایده به محصولی که شما نخستین ارائه‌دهنده آن هستید، یکی از لذت‌بخش‌ترین، هیجان‌انگیزترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین تجربیات زندگی است. اگر ایده‌ای دارید، هنوز دیر نشده است، بهتر است اقدام کنید.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد 17 آبان 94

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٦:۱۸ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳٩٤
comment نظرات () لینک