نخبگان ایران زمین


+ مقایسه شرکت سامسونگ با شرکت های فناور ایرانی

سامسونگ در سال ۱۹۳۸ به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد که بیشترین کارش صادرات ماهی، میوه و سبزی به چین بود. این شرکت در یک دهه، با رشدی بسیار سریع، به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کره تبدیل شد و امروزه در شمار پیشگامان جهانی است و هر روز بر سهم بازار جهانی آن افزوده می‌شود. اما رمزِ پیشرفتِ شتابان سامسونگ چه بوده؟

تعداد اختراعات ثبت شده شرکت سامسونگ در آمریکا در سال 2014 به عدد شگفت انگیز 4952 رسیده است. اگر تعداد روزهای کاری سال را حدود 250 روز در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که کارکنان شرکت سامسونگ در هر روز حدود 20 اختراع را با موفقیت ثبت کرده‌اند. بدون احتساب اختراعاتی که این شرکت به هر دلیلی تمایل به ثبت آنها نداشته یا با ثبت آنها موافقت نشده است، هر روز 20 پروژه بی‌همتا در سطح جهانی در این شرکت به نتیجه رسیده است. با توجه به این که طبق آمار از هر 100 تلاش نوآورانه، یکی دو مورد بیشتر شانس موفقیت ندارند، باید نتیجه گرفت که روزانه کار بر روی چند هزار پروژه نوآوارنه در سامسونگ شروع می‌شود. این به جز پروژه‌های نوآورانه جاری آن شرکت است.

اکنون بیایید از خود بپرسیم آیا سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی مهیای ساختن فردا هستند؟ بی‌شک پاسخ منفی است. در بیشتر شرکت‌های ایرانی، می‌توان بوی مسموم "روزمرگیِ گذشته-گرا" را به محض ورود حس کرد. ای کاش این روزمرگی از جنس امروزی بود!!! بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی با واقعیت‌های امروزین دنیای کسب‌وکار، فاصله بسیار دارند. در دنیای امروز که پیشتازی در گرو نوآوری و خلق و تجاری‌سازی دانش است، هنوز بسیاری از مدیران ایرانی سودای دلالی کالاهای فیزیکی وارداتی در فضای پساتحریم را در سر می‌پرورانند. اگر چه سایه سنگین اقتصادِ نفتیِ دولتی و تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی در شکل‌گیری این اتمسفرِ کشنده‌یِ گذشته-گرا سهم داشته‌اند، اما شرکت‌ها (به ویژه شرکت‌های خصوصی) می‌توانند انتخاب کنند که همچون اسلاف خود در گذشته غرق نشود. آنها می‌توانند چشم‌ها را بشویند و جور دیگر ببینند!

برگرفته از سایت هم آفرینی

نویسنده : مهدی غلامی ; ساعت ٩:٤٢ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱٧ آذر ۱۳٩٤
comment نظرات () لینک